Kwaliteiten.

Bij papiergeld is de waarde van een groot aantal factoren afhankelijk. Niet hoeveel er van een bepaald biljet of een bepaalde variant gemaakt zijn, maar hoe veel er nog van over zijn. En hoe groot is de vraag naar dit type/variant. De belangrijkste factor bij de bepaling van de uiteindelijke vraagprijs is de kwaliteit.

Nu is kwaliteit een subjectief begrip. De een vindt dat een biljet pas waarde krijgt als je kunt zien dat het gebruikt is, de ander vindt dat het absoluut perfect moet zijn. Bovendien vindt een verkoper dat het biljet mooier is, dan de koper, uit commerciëel (=prijs) oogpunt.

Alles wat die perfectie verminderd, noemen we een defect. Zo kun je een hoekje hebben dat omgevouwen is, of een biljet dat alle knisperigheid verloren heeft en als een vod aan elkaar hangt.

Om deze defecten te objectiveren, zijn reeds lang geleden een aantal standaards opgesteld om de kwaliteit van papiergeld zo objectief mogelijk te kunnen beschrijven. Zeker bij zeldzame oude biljetten is de kwaliteitsbeschrijving zeer belangrijk, omdat de waarde extreem veel kan verschillen tussen de verschillende kwaliteiten.

Ook al zijn er professionele kwaliteitsbeschrijving van bedrijven als ICGS, ik gebruik op deze site de kwaliteitsbepalingen zoals opgesteld door IBNS Nederland.

Voordat u onderstaande kwaliteiten gaat bekijken nog even dit: Hoe uitgebreid ook, het is nooit mogelijk een limitatieve opsomming te produceren van alle defecten die een biljet zou kunnen hebben. Daarom geldt dit als richtlijn. Bekijk de kwaliteit van een biljet als geheel, en beschrijf die met de kwaliteitsindicatie. De bijkomende defecten worden vervolgens toegevoegd, zoals: "UNC maar een hoekje ontbreekt" of "Zeer Fraai, maar klein scheurtje op de verticale middenvouw" of "Extremely Fine, maar gereinigd en geperst". Ga er altijd vanuit dat wanneer een biljet eenmaal een bepaalde kwaliteit heeft, vrijwel geen enkele aktie de kwaliteit positief zal beïnvloeden. Probeer dus geen vuil, vlekken of inkt te verwijderen, het wordt er echt niet beter van! Twijfels? Vraag een expert je te helpen!


De Kwaliteitsbepaling Standaards van IBNS Nederland (De Nederlandse Vereniging van Papiergeldverzamelaars).

-Aangepast naar gebruik op deze website, door Patrick Plomp-

Uncirculated (UNC):
Een perfect biljet, nooit verkeerd gehanteerd door de uitgevende autoriteit, een bankmedewerker, de consument of een verzamelaar. Het papier is schoon en strak, zonderverkleuring. Hoeken zijn scherp en vierkant, zonder enige vorm van afronding (afgeronde hoeken zijn meestal indicatief voor gereinigde of “behandelde” biljetten.) Een ongecirculeerd biljet heeft zijn originele, natuurlijke glans.
Noot: Sommige uitgaven zijn meestal beschikbaar met lichte ‘tel nagels’ van het tellen. Veel verzamelaars en handelaren refereren aan deze biljetten als UNC-.

About uncirculated (UNC-):
Een vrijwel perfect biljet, met een minimaal gebruik. ‘Tel nagels’ of andere lichte tekenen van tellen bij de bank, of een lichte hoek- of middenvouw, maar nooit beiden. Een AU biljet kan niet gekreukeld zijn, een kreukel is een harde vouw, welke gewoonlijk het oppervlakte van het papier “gebroken” heeft. Het papier is schoon en helder, met zijn originele glans. Hoeken zijn niet afgerond.
Noot: Europeanen zullen een about uncirculated of AU biljet als Unc- betitelen.

Extremely fine, Prachtig (XF):
Een zeer aantrekkelijk biljet met lichte sporen van gebruik. Met een maximum van drie lichte vouwen of een strakke plooi. Papier is schoon en helder met originele glans. Hoeken mogen slechts het minste van afronding vertonen. Er mag ook een héél lichte vorm van slijtage zijn waar een vouw bij een rand uitkomt.

Very fine, Zeer Fraai (VF):
Een aantrekkelijk biljet, maar met meer tekenen van gebruik en slijtage. Kan een aantal vouwen zowel horizontaal als verticaal hebben. Het papier mag een minimale hoeveelheid vuil, of wellicht kleurverloop hebben. Het papier zelf is nog relatief knisperend en niet slap. Er zijn geen scheuren in de hoek gedeelten, maar de hoeken tonen wel lichte slijtage. De hoeken zijn licht rond afgesleten, maar niet geheel.

Fine, Fraai (F):
Een biljet dat behoorlijke circulatie toont, met vele vouwen en kreukels. Het papier is niet overdreven vies, maar kan wat dof zijn. De hoeken vertonen veel gebruik, met minimale scheuren in de rand gebieden. Scheuren mogen niet tot in het ontwerp zijn doorgescheurd. Er mag geen middengaatje zijn door intensieve vouwen. De kleuren zijn goed herkenbaar maar niet erg helder. Enkele gaatjes van een nietje of twee is niet overdreven in een Fraai biljet. Het overal beeld van deze kwaliteit is nog steeds aan de aantrekkelijke kant.

Very Good, Zeer Goed (VG):
Een veel gebruikt biljet, misbruikt maar nog steeds intact. Hoeken zijn erg versleten en afgerond. Kleine scheurtjes lopen door tot in het ontwerp, ook kan verkleuring opgetreden zijn. Enkele vlekken en een klein gaatje in het midden door veelvuldige vouwen. Gaatjes van nietjes zijn veelal aanwezig, en het biljet zelf is behoorlijk beschadigd maar er ontbreken GEEN stukken van het biljet. Een biljet in Very Good conditie heeft over het algemeen nog een redelijk attractieve aanblik.

Good, Goed (G):
Een behoorlijk gebruikt en versleten biljet. Normale schade van langdurige circulatie zoals meerdere vouwen, kreukels, vlekken, speldengaatjes en/of gaatjes van nietjes, vuil, verkleuring, hoekscheuren, middengat, afgeronde hoeken en over het algemeen geen aantrekkelijk biljet meer. Geen grote stukken mogen ontbreken. Over het algemeen is er op deze biljetten geschreven of getekend.

Fair, Redelijk (R):
Een totaal vervormd, vuil en zeer veel gebruikt biljet. Grotere stukken zijn half gescheurd of ontbreken naast de slijtage zoals bij Goed vermeld. Scheuren zijn groter, de beschadigde delen van het biljet zijn groter.

Poor, Slecht (S):
Een “vod” met ernstige schade door gebruik, vlekken, ontbrekende stukken, beschreven, grote gaten. Kan met plakband aan elkaar gezet zijn. Wellicht stukken eraf geknipt om de hoeken weer scherp te maken. Een slecht biljet is alleen interessant als het een uniek exemplaar betreft van dat biljet.

Andere slijtage
Biljetten met fysieke defecten die buiten het beeld van de gewone kwaliteit boordeling vallen behoeven extra aandacht. Ze moeten eerst beoordeeld worden alsof het afwijkend zware defect er niet zou zijn. Een beschrijving van het defect moet dan worden toegevoegd. De teksten “Speldenprikjes”, “Nietjes”, “Geknipt” “beschreven”, “Plakresten”, "Gereinigd", "Gestreken" etc zijn voorbeelden van wat de aan de beschrijving van een biljet dienen te worden toegevoegd. Dit is beter dan het hele biljet een lagere beoordeling te geven.

Kwaliteitsbeschrijving op volgorde van goed naar slecht. Inclusief vertaling NL-EN

NLEN
UNCUNC
UNC-aUNC
XF/UNCXF/UNC
XF+gXF
XFXF
XF-aXF
VF/XFVF/XF
VF+gVF
VFVF
VF-aVF
F/VFF/VF
F+gF
FF
F-aF
VG/FVG/F
VG+gVG
VGVG
VG-aVG
G/VGG/VG
GG
RR
PP

 

Sorteer op

Winkelwagen

Uw winkelwagen is leeg
© 2015 - 2024 www.PatrickP.nl Papiergeld | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel